2021. március 10., szerda

Természettudomány - 03.11.

 Kedves Ötödikes!


Mivel hétfőn még nem volt és a jövő héten hétfőn (03.15.) nem lesz, ezért holnap, tehát 

pénteken 10:00-kor online órára várlak.

Marianne néni

Gyógytestnevelés 03.11.

 Szia!

Ma egy gyerektornát kell elvégezned. Kattints a videóra és végezd el a gyakorlatokat a kisfiúval együtt!

Ne felejtsd el beírni a naplódba!! Jó munkát!

Ági néni

Teljes test erősítése

2021. március 11. Ének

 Hahó ötödikesem!


A múlt alkalommal a középkor zenei életéről olvashattál. Emlékszel még a gregorián jellemzőire?

Itt egy gregorián ének kottaképét látod. Azok a kis négyzetecskék a hangjegyírás egyik legősibb változatai, a neumák.



A 7. század körül már próbálkoztak több szólamot is megszólaltatni egyszerre. Egészen a 12. századig csiszolgatták ezt a tudományt, így innen számítjuk a többszólamú éneklés meglétét.

Sőt, szolmizáltak is, és a kottaírás is kezdett lassan a maihoz hasonlítani. A szolmizálást Arezzoi Guido, itáliai bencés szerzetes találta ki. Olyan rendszert talált ki, amelyhez nem kellett túl sok eszköz: a kezük segítségével tanulták meg a hangokat, hangcsoportokat memorizálni.





Az egyházi zene mellett párhuzamosa jelen volt és fejlődött a népi, világi zene zene is. A legtöbb módosabb úr és hölgy játszott is valamilyen hangszeren.

Többféle hangszert használtak, ezek a ma is ismert hangszerek ősei. Felismered, melyik melyiké?


Itt van a rotta:




Ez a rebek:





Ezek pedig az organistrum és a pszaltérium:




12. század környékén, amikor a pápaság hatalma már nem volt olyan szilárd, a világi zene (tehát minden, ami nem a vallásról, vallásosságról szól) egyre inkább megjelenik. Innentől a fő műfaj a zenében a trubadúrköltészet.

Trubadúrok, trouverek, minnesängerek.... ők mind a lovagi költészet zenei ágának képviselői. Költők, zeneszerzők, akik balladákat, szerelmi dalokat énekelnek, az életszeretetet hirdették. Egy szólamban ugyan, de hangszerkísérettel, és a saját, nemzeti nyelvükön énekelnek.

🎧 Hallgasd meg a EZT !

🎧 Hallgasd meg a legismertebb trubadúr dallam, a Nyári ének mai "változatát" is!

🧩 És végül emlékezz az 1848-as hősökre ITT !

Viszonthallásra!👂

Osztályfőnöki 03.11

 Kedves Gyerekek!

Itt az órarended!

ONLINE órák rendje 5.b 2021. 03. 10. –tól a tavaszi szünetig

 

hétfő

kedd

szerda

csütörtök

péntek

8 órától

 

 

irodalom

 

 

9 órától

matematika

történelem

nyelvtan

 

 

10 órától

irodalom

matematika

 

 

 

11 órától

történelem

 

angol, német

irodalom

matematika

12 órától

természettudomány

 

 

matematika

nyelvtan

12:55-től

 

digitális kultúra

 

osztályfőnöki

 


Beszélgessünk a levélírás szabályairól!

Testnevelés

 Mai testnevelés óra anyaga Tabata edzés:


Feladat leírása:

A/1: Kiindulóhelyzet: mellső fekvőtámasz. Fekvőtámaszból ugrás guggoló támaszba. Guggolótámaszból homorított felugrás. Abból ereszkedés vissza guggolótámaszba. Ugrás mellső fekvőtámaszba. (Ismétlésszám: 10)

A/2: Kh.: mellső fekvőtámasz. Támasz az alkaron. (plank). Emelkedés mellső fekvőtámasz helyzetébe. Először jobb kar, majd bal kar nyújtással, majd ereszkedés karonként kiinduló helyzetbe. (Ismétlésszám:10)

A/3: Fekvőtámaszban folyamatos lábtartáscsere. (Ismétlésszám 10)

A/4: Hanyattfekvésből lebegőülés, majd vissza hanyattfekvésbe. (Ismétlészsám:10)


B/1: Jobb térdelőállásból ugrás bal térdelőállásba homorított felugráson át. (Ismétlésszám: 10)

B/2: Mellső fekvőtámaszból jobb láblendítés előre, kartámasz hátul. ⇾ Láblendítés vissza kiinduló helyzetbe. ⇾ Bal láblendítés előre, kartámasz hátul. ⇾ Láblendítés vissza kiinduló helyzetbe. (Ismétlsszám: 10)

B/3: Kh.: guggolóállás mellső középtartás. ⇾ Homorított felugrás. ⇾ Ugrás vissza kiinduló helyzetbe. (Ismétlsszám: 10)

B/4: Helybenfutás térdemeléssel 30 másodpercen keresztül.

(A+B) x 2 = A és B feladatból két kör van.